Tuesday, May 19, 2009

dendam

hm.. ganaz semacam je tajuk blog aku untuk hari ni. aku tak tau naper aku tiba-tiba aku bangun pagi tadi aku terpikir pasal dendam. terus aku terpanggil untuk berpikir. banyak ke aku berdendam? ngan saper aku berdendam. adakah? apakah? siapakah? 
semua orang berdendam. tipulah kalu ada yang kata saya tak de dendam kat sesiapa. kalu tak berdendam ngan sesiapa mesti korang pernah berdendam ngan batu yang korang tersadung pastu terus korang amek batu tu campak ke dalam longkang. tu pun kira cam balas dendam gak tu. cam aku penah wat je..haha..
sebagai manusia kita hanya boleh berusaha untuk cuba memaafkan dan melupakan sesuatu perkara atau masalah. aku pernah terbaca dalam satu majalah yang mengatakan "women can forgive easily but they never forget.men hard to forgive but they can forget easily." betul ke? kadang-kadang aku rasa cam betul gak menda tu. bagi akulah yang perempuan ni, aku rasa aku memang senang memaafkan seseorang tapi nak lupakan semua apa yang pernah dia lakukan kat aku memang mustahil. tapi tu ikut pendapat aku. korang aku tak tau camne pulakkan.
berbalik kepada perihal dendam ni. aku rasa sebagai manusialah yang penuh dengan perikemanusiaan. yelah kalau binatang penuh dengan perikebinatangan kan? haha.. ok fokus! jangan ngarut lagi. sebagai manusia yang berperikemanusiaan kita perlulah bersedia untuk memaafkan semua orang. manusia mana ada yang sempurna. kalau kita rasa ada orang menyakitkan hati kita kita mungkin tak sedar yang kita juga ada menyakitkan hati orang lain. jadi sebelum kita mengjudge orang lain bagus kita judge diri kita sendiri. adakah kita dah cukup bagus untuk melihat keburukan orang lain?
aku tak pernah rasa diri aku bagus. aku sentiasa bersedia untuk memaafkan orang yang pernah dan akan menyakitkan hati aku. tapi kenapa perasaan dendam itu tetap ada? kalau betul aku dah maafkan seseorang itu kenapa aku masih mempunyai perasaan untuk melihat kehancuran seseorang itu? ke aku hanya memaafkan dari mulut je? mulut cakap lain hati cakap lain. ye ke aku camtu? kadanga-kadang aku rasa cam bersalah pulak bila aku cam mendoakan ketidak bahagiaan orang lain. berdosakah aku untuk merasa camtu? ceh! ayat dah semakin serius. haha.. ok fokus!
kepasa sesiapa yang rasa pernah menyakitkan hati aku, aku dah maafkan korang dan aku sedang berusaha untuk tidak mendoakan ketidak bahagiaan korang. korang jangan risaulah. aku ni bukan jahat sangat. haha.. mari kawan-kawan kita sama-sama berusaha untuk mengubah diri sendiri sebab kalau bukan kita yang mengubahnya siapa lagi.
akhir kalam...renung-renungkan dan selamat beramal..!!

1 comment:

hannaH said...

forgive urself then u can forgive others..
ko jgn nak dendam2 ngan ak plak..kang ak xmo karok ngn ko.hhaha..