Wednesday, May 6, 2009

PRaKtiKaL

sekarang ni aku tengah praktikal kat shipping company. company ni repair kapal2 yang mengalami masalah samada enjin atau kebocoran. kalau anda ada kapal yang nak dibaiki jemputlah datang ke yard kami. hehehe.. siap pomot lagi. 
pada mulanya aku cam kena tipu je. HR dia tak bagi aku dok bawak teknikal. macam2 alasan aku dah wat dia tetap tak nak bagi aku lepas. so dalam masa seminggu aku dok kat HQ wat kerja2 pejabat cam orang bodoh. bukan bermaksud sape yang kerja pejabat tu bodoh.. tidak.. itu bukan maksud saya...
aku tak paham kenapa dia tak bagi aku g ke bahagian teknikal. siap suruh aku letak dia sebagai supervisor padahal dia HR kot. ingat aku ni ngok sangat? dia kata kat yard takda projek. dia suh aku dok kat HR je. wat2 kerja opis. potostatelah, angka
t teponlah, wat fail ar.. takda maknanya.. hello...i'm an engineer man..

hari ke 7

terpaksa aku wat wistle blowing. hikhik.. aku mogok sari takmau wat kerja kat opis tu bila dia suh aku dok bawah HR je. pastu MD datang tanya aku camne aku pun pe lagi.. ngadulah.. berikut adalah perbualan aku dan MD

MD : How are you?(perbualan dalam english da)
aku : Fine(aku jawab pendek je sebab aku tengah mogok time tu)
MD : How do you feel about working here?(soklan cepumas)
aku : Don't know (aku wat muka sedey)
MD : Why you don't know?(ngan nada terkezut gak ar)
aku : Because I don't know what I'm doing here. i'm taking engineering but i'm staying under HR          (yahhh!!i'm the wistle blower!)
MD : No.. you should go to the yard(MD wat muka serius)
aku : yes i know but pn. n**a did not allowed me to go to the yard.( puas ati aku)
MD : you write to me a letter saying that you want to be transfer to the yard. (kata putus dari               MD. pastu dia pun blah)
pastu aku kena attend satu cam meeting tengok trainee seblum ni punya presentation. budak grafik. berikut adalah perbualan aku ngan pn n**a yang mula menunjukkan kesengalannye. nampak sangat dia tak tau pe2 sebenarnya. aku pelik camne dia bleh jadi HR cum PA bos.

dia : nanti I nak you present cam dia ni tau (pas tengok presentation budak tu)
aku : eh! saya mana present camni. saya engineering. saya guna power poin je (aku bangkang ar           sebab bengang ngan dia. gila ke pe. budak tu grafik. present pakai flash n board je)
t : ha'ahlah kak. dia mana sama ngan saya. (budak trainee tu cakap)
dia : tak kisahlah tapi nanti I nak you present in english k (dengan berlagaknya.memang ar kena          guna english. masa mula2 masuk aku dh gtau bahasa pengantar kat UIA english)

pas budak tu blah@membalikkan diri, abang kat admin gtau puan tu yang MD suh anta aku g yard tapi dia dengan berlagaknya cakap nanti2 dia anta aku kat yard. tunggu ada projek. siap cakap dia handle projek besar. dia handle dari segi HR. aku nak
 dari segi teknikal. kesengalan ke2 yang dia tunjukkan. abang tu pun takleh nak cakap pe.

ari ke 8

aku pergi ke yard sebab MD ada meeting kat yard. seblum meeting MD tanya aku aku dah pindah yard ke? tak sempat aku jawab akak kat sini dah tolong cakapkan. "dia kat sini sari je bos". terkejut bos. terus dia suh aku wat surat. aku pe lagi. terus bukak komputer taip surat. pas meeting aku bagi dia surat tu terus dia sign tanpa banyak soal. "esok awak start kat sini tau"
  petang tu aku g HQ nak amek punch card n nak bagi surat tu kat pn n**a. yelah kang dia cakap aku tak maklumkan kat dia plak. berikut adalah perbualan kami:

pn : esok awak masuk kat sini balik tau
aku : eh! bos suruh saya kerja kat yard esok
pn : tak.. awak kat sini. esok ada meeting
aku : memanglah tapi meeting kul 10kan? saya datang denga
n orang2 dari yardlah
pn : tak.. awak kat sini
terus je aku bagi dia surat tu. terdiam terus dia. takleh nak cakap pe. selama ni dia cakap MD tau yang dia letakkan aku bawah dia. ni bos dah sign surat aku wat terus dia takleh nak cakap pelah.
aku : saya kat yardkan esok. nanti meeting saya datang ngan yang lain.
pn : ok.
pn: bos dah sign surat dialah (bisik2 ngan pembantu dia.ingat aku tak dengar ke?)
aku pun pe lagi. blah ar. punch kad aku akak bahagian teknikal yang amekkan. puas ati aku. haha.

sekarang aku kat yard. jauh sikit dari umah tapi at least ka
t bahagian teknikal. aku dibagi projek wat programming. akak kat sini tolong aku wat menda ni. susah gak. ni pun tengah buntu sebab menda ni tak blaja kat UIA just. tapi lebih kurang ngan C and C++ je. dapat tengok kapal hari2. ni ada gambar2 aku kat sini.


ENGINEER??

READ IT!!



No comments: